Chłopcy do rej
Joseph Conrad-Korzeniowski i dumna tradycja Młodych Marynarzy
Trzymajcie się
Młodzi Twarzą do Morza
Szkoła do Wolności a na pokładzie już Wilki Morskie
''FRYDERYK CHOPIN'' - nareszcie w Gdyni
Dostojne Maszty w Gdyni
Zawisza Czarny - zawsze można na nim polegać
"THALASSA" - barkentyna
Pod galionem syreny holenderski "Gulden Leeuw"
Holenderski Babiniec
Litewski "BRABANDER'' - szkuner 84m długości
Horyzont czeka
"KRUZENSHTERN" - barka długości 115m
zbudowany w 1926r
Powyżej słońca
Spracowany blok
Holenderski "Gulden Leeuw" - szkuner 84m długości
Stopy wody pod kilem
Historia
z archiwum Bohdana Sienkiewicza
"Dar Młodzieży" z Kapitanem Leszkiem Wiktorowiczem
pod pełnymi żaglami pod mostem w Sydney.
Do dziś nikt go nie powtórzył ...
Kpt.ż.w. Leszek Wiktorowicz (1937-2010) - wybitny człowiek morza, budowniczy
i wieloletni komendant "Daru Młodzieży", stanowisko to piastował, z przerwami, przez niemal 25 lat.
Góral z pochodzenia, gdynianin z wyboru - tu mieszkał, kiedy wracał z dalekich rejsów.
Tu także, na Cmentarzu Witomińskim, został pochowany.
i wieloletni komendant "Daru Młodzieży", stanowisko to piastował, z przerwami, przez niemal 25 lat.
Góral z pochodzenia, gdynianin z wyboru - tu mieszkał, kiedy wracał z dalekich rejsów.
Tu także, na Cmentarzu Witomińskim, został pochowany.
ZNACZY KAPITAN
Stankiewicz Mamert (1889 - 1939)
kapitan żeglugi wielkiej, komendant "Lwowa", "Znaczy Kapitan". Tłumacz z angielskiego i rosyjskiego podręczników do nawigacji, autor artykułów publicystycznych i wspomnień. Tytułowy bohater książki K. Borcharda "Znaczy Kapitan".
Mamert Stankiewicz przychodzi na świat 22 stycznia 1889 roku w Mitawie (około 40 kilometrów od Rygi). Ukończył Morski Korpus Kadetów w Petersburgu i służył w rosyjskiej marynarce wojennej. W czasie I wojny światowej był oficerem nawigacyjnym krążownika flagowego "Riurik" oraz sztabu, podczas operacji w Zatoce Ryskiej; później dowódcą pancernika. W latach 1918-19 został urzędnikiem Konsulatu Rosyjskiego w Pittsburghu (USA). Delegowany następnie na Syberię do flotylli rzecznej, aresztowany przez Czekę, przebywał w więzieniu w Irkucku, a następnie, do polowy maja 1921 r., w obozie w Krasnojarsku. Od czerwca 1921 r. w Polsce, zweryfikowany jako komandor podporucznik i skierowany do Szkoły Morskiej w Tczewie jako kierownik Wydziału Nawigacyjnego. Jednocześnie wykładał astronomię i nawigację w Oficerskiej Szkole Marynarki Wojennej w Toruniu. W 1923 r. uczestniczył w podróży statku Szkoły Morskiej "Lwów" do Brazylii, a w latach 1924-26 dowodził "Lwowem" jako komendant. Następnie podjął pracę na statkach handlowych i jako pilot w Urzędzie Morskim w Gdyni. Od 1931 r. dowodził transatlantykami "Pułaski" i "Polonia". Dozorował budowę transatlantyku "Pilsudski" i został jego kapitanem. 25 listopada 1939 r. przejął m/s "Piłsudski", by skierować go w rejon koncentracji konwoju do Australii i Nowej Zelandii. Po kilku godzinach statek został storpedowany - kapitan zmarł na serce z wyczerpania, już po wyciągnięciu z wody. Pochowany na cmentarzu w miejscowości Hartlepool niedaleko Middlesbrough, na wschodnim wybrzeżu Anglii.
Mamert Stankiewicz przychodzi na świat 22 stycznia 1889 roku w Mitawie (około 40 kilometrów od Rygi). Ukończył Morski Korpus Kadetów w Petersburgu i służył w rosyjskiej marynarce wojennej. W czasie I wojny światowej był oficerem nawigacyjnym krążownika flagowego "Riurik" oraz sztabu, podczas operacji w Zatoce Ryskiej; później dowódcą pancernika. W latach 1918-19 został urzędnikiem Konsulatu Rosyjskiego w Pittsburghu (USA). Delegowany następnie na Syberię do flotylli rzecznej, aresztowany przez Czekę, przebywał w więzieniu w Irkucku, a następnie, do polowy maja 1921 r., w obozie w Krasnojarsku. Od czerwca 1921 r. w Polsce, zweryfikowany jako komandor podporucznik i skierowany do Szkoły Morskiej w Tczewie jako kierownik Wydziału Nawigacyjnego. Jednocześnie wykładał astronomię i nawigację w Oficerskiej Szkole Marynarki Wojennej w Toruniu. W 1923 r. uczestniczył w podróży statku Szkoły Morskiej "Lwów" do Brazylii, a w latach 1924-26 dowodził "Lwowem" jako komendant. Następnie podjął pracę na statkach handlowych i jako pilot w Urzędzie Morskim w Gdyni. Od 1931 r. dowodził transatlantykami "Pułaski" i "Polonia". Dozorował budowę transatlantyku "Pilsudski" i został jego kapitanem. 25 listopada 1939 r. przejął m/s "Piłsudski", by skierować go w rejon koncentracji konwoju do Australii i Nowej Zelandii. Po kilku godzinach statek został storpedowany - kapitan zmarł na serce z wyczerpania, już po wyciągnięciu z wody. Pochowany na cmentarzu w miejscowości Hartlepool niedaleko Middlesbrough, na wschodnim wybrzeżu Anglii.
Heips.
OdpowiedzUsuńBeautifull ship. And the top foto is wonderfull.. :D
Regards
orvokki
Dziś tj wtorek 25 czerwca 2013r był u mnie w "Małej Galerii" od roku dobry znajomy z wyboru Sopocianin Albert (rodowity Anglik z Hartlepool)otworzył jak zwykle książkę "Znaczy Kapitan" na końcu gdzie zdjęcie grobu Kapitana Mamerta Stankiewicza i powiedział - tutaj często odwiedzałem to miejsce. Potem nagle wyjął z kieszeni kurtki maleńkie organki i zagrał mi shantę o rybakach łowiących na wściekłym Morzu Północnym ławice śledzi ... i tylko tyle a bez słów się rozumieliśmy.
OdpowiedzUsuńCiekawa wzmianka o Edwardzie Peszyńskim, opowiadał mi o nim ojciec, który go dobrze znał.
OdpowiedzUsuń